top of page

Insights

Jak media społecznościowe wpływają na rynek.

By

Andrzej Dec

Kwestionowanie siły mediów społecznościowych w społeczeństwie to kwestionowanie znaczenia światła słonecznego na Ziemi. To już nie jest chęć, ale potrzeba. Wyobraź sobie, jak wyglądałoby życie bez platform, które umożliwiają łączenie się ludzi z całego świata.

Jak Media społecznościowe wpływają na rynek.


Kwestionowanie siły mediów społecznościowych w społeczeństwie to kwestionowanie znaczenia światła słonecznego na Ziemi. To już nie jest chęć, ale potrzeba. Wyobraź sobie, jak wyglądałoby życie bez platform, które umożliwiają łączenie się ludzi z całego świata. Wyobraź sobie, że musisz płacić setki, jeśli nie tysiące rachunków telefonicznych, aby dotrzeć do bliskich. Wyobraź sobie, że musisz wysłać e-mailem zdjęcia z całego albumu, aby znajomi mogli zobaczyć, co robisz. To byłby bardzo samotny świat.


Na szczęście, wraz z nadejściem sieci online, spotykanie się z bliskimi, kontaktowanie się ze znajomymi, poznawanie najnowszych aktualizacji i łączenie się z obsługą klienta jest tak proste, jak kliknięcie przycisku. W styczniu 20120 r. na całym świecie było 4,02 miliarda użytkowników Internetu — to 53% całkowitej populacji świata. Aktywni użytkownicy mediów społecznościowych stanowią 3,2 miliarda, czyli 42% populacji. Już same te liczby dowodzą, że media społecznościowe zostaną, jeśli nie będą dalej się rozwijać.


Przy takiej penetracji nie można ignorować jej znaczenia dla społeczeństwa — zwłaszcza w świecie marketingu. Zasięg i wpływ mediów społecznościowych to skarb w branży biznesowej i handlowej, gdzie potrzeba zaangażowania i przekonywania rynku jest priorytetem. Wraz z powolną śmiercią prasy i radia media społecznościowe stały się jednym z wiodących kanałów marketingu i reklamy.


„Ale czy media społecznościowe naprawdę mogą pomóc mojej firmie?”


Jeśli nadal zadajesz to pytanie, to trafiłeś we właściwe miejsce. Aby pomóc Ci zrozumieć ogromną siłę, jaką media społecznościowe mają w świecie handlu, przedstawiamy kilka ważnych faktów i liczb.


Wpływ mediów społecznościowych na obecność marki


Według We Are Social’s Digital w 2018 Global Overview, Facebook jest drugą najczęściej odwiedzaną witryną na świecie, po YouTube, z Google na czele. Facebook był również najczęściej wyszukiwanym zapytaniem w Google, a za nim ponownie znalazła się platforma do udostępniania wideo YouTube. Te liczby dowodzą, że cztery miliardy aktywnych użytkowników Internetu każdego dnia korzysta z platform mediów społecznościowych.


Ponieważ konsumenci spędzają więcej czasu w mediach społecznościowych, platformy stają się również podstawowym źródłem informacji o produktach i marce. Dzięki ponad 60 milionom stron na Facebooku marki docierają do milionów na platformie mediów społecznościowych. W tym samym raporcie We Are Social ujawniono, że posty na stronie marki na Facebooku docierają do 10,7% więcej osób niż jej obecna liczba obserwujących. Ujawniono również, że 4,2% wszystkich użytkowników Facebooka, którzy widzą post na stronie na Facebooku, angażuje się w to – czytając status, polubiąc post, oglądając film lub klikając link.


Twitter oferuje również podobne efekty dla firm korzystających z platformy. Według Twittera głównym powodem, dla którego ludzie przychodzą na Twittera, jest „odkrycie czegoś nowego i interesującego”. Platforma jest również pięć razy bardziej skłonna do oferowania użytkownikom nowych filmów niż jakiekolwiek inne źródło. Zamiar użytkowników, aby znaleźć coś nowego, w połączeniu z projektem platformy, aby oferować nowe odkrycia, pozwala na większą rozpoznawalność i świadomość marki.


Wpływ mediów społecznościowych na lojalność wobec marki


Badanie przeprowadzone w 2017 roku wśród 5700 marketerów wykazało, że 69% zdobywa lojalnych fanów dla swoich marek poprzez marketing w mediach społecznościowych. W tym samym duchu 66% użytkowników w wieku od 18 do 24 lat jest bardziej lojalnych wobec marek, które śledzą w mediach społecznościowych, podczas gdy 60% osób w wieku od 25 do 34 lat preferuje firmy, które śledzą na Facebooku, Twitter i Instagram.


Niedawne badanie przeprowadzone przez moją firmę w Chicago potwierdziło związek między korzystaniem przez małe firmy z mediów społecznościowych a budowaniem lojalności wśród ich społeczności obserwujących: 60% respondentów stwierdziło, że śledzi firmy, od których regularnie kupują usługi na Facebooku. Ponadto 54% z nich stwierdziło, że ich zdaniem firmy, które angażują się w kontakty z klientami i obserwującymi na Facebooku, są bardziej skoncentrowane na zapewnianiu lepszej obsługi niż te, które tego nie robią.

Wpływ mediów społecznościowych na sprzedaż


We Are Social’s Digital w 2018 Global Overview poinformował, że 17% światowej populacji robi zakupy online i płaci rachunki online. Silne gospodarki, takie jak Wielka Brytania (78%), Korea Południowa (74%), Niemcy (74%), Szwecja (70%) i Stany Zjednoczone (69%) mają najwyższą penetrację e-commerce lub odsetek populacji, zakupione online.


Co ciekawe, ponieważ najwyższy odsetek użytkowników — w wieku od 18 do 34 lat — ma największą siłę nabywczą, prawdopodobnie dokonają zakupu pod wpływem mediów społecznościowych. Badanie przeprowadzone przez firmę Nielsen na zlecenie Twittera wykazało, że jeden na czterech nowych nabywców pojazdów w USA korzystał z Twittera, aby pomóc im w podjęciu decyzji o zakupie.


W ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 600 starszych marketerów 39% stwierdziło, że widzi średni zwrot z inwestycji (ROI) z organicznych postów w mediach społecznościowych, a 20% stwierdziło, że uzyskało najwyższy zwrot z inwestycji w tej formie kanału marketingowego. Ponadto 36% stwierdziło, że płatne reklamy w mediach społecznościowych przyniosły średni zwrot z inwestycji, a 17% stwierdziło, że kanał zapewnia wysoki zwrot z inwestycji.


Przy tych wszystkich faktach, danych i statystykach nie można zaprzeczyć wpływowi mediów społecznościowych na konsumenta. Niezależnie od tego, czy chodzi o prostą świadomość marki, czy lojalność wobec marki, która jest równoznaczna ze sprzedażą, media społecznościowe mają duży wpływ. Jeśli nie zastanawiałeś się zbytnio nad swoją strategią marketingową w mediach społecznościowych, teraz jest najlepszy czas.


źródło: Forbes Councils Member 

bottom of page