top of page

Insights

Organizacja wobec wyzwań XXI w.

By

Dynamicznie zmieniające się otoczenie stanowi obecnie jeden z kluczowych determinantów rozwoju organizacji i przedsiębiorstw. Przeobrażenia i zmiany zachodzące w otoczeniu sprawiają, że funkcjonowanie i rozwój współczesnych przedsiębiorstw i organizacji warunkowany jest przez synergiczne oddziały- wanie wielu procesów i czynników.

Organizacja wobec wyzwań XXIw. 


Dynamicznie zmieniające się otoczenie stanowi obecnie jeden z kluczowych determinantów rozwoju organizacji i przedsiębiorstw. Przeobrażenia i zmiany zachodzące w otoczeniu sprawiają, że funkcjonowanie i rozwój współczesnych przedsiębiorstw i organizacji warunkowany jest przez synergiczne oddziały- wanie wielu procesów i czynników. Różnorodność rozwiązań proponowanych przez teoretyków i praktyków sprawia, że współczesne zarządzanie musi być ukierunkowane nie tylko na otoczenie zewnętrzne, ale także do wewnątrz podmiotów. Coraz częściej o wartości rynkowej przedsiębiorstwa w mniejszym stopniu decydują zasoby finansowe i rzeczowe, a głównym źródłem budowania przewagi konkurencyjnej staje się kapitał intelektualny. Wyróżnikiem silnych organizacji są dziś przede wszystkim pracownicy z ich umiejętnościami, wie- dzą, zdolnościami i doświadczeniem. Bezsprzecznie człowiek jest najważniej- szym kapitałem współczesnych przedsiębiorstw i organizacji, które zmuszone są do funkcjonowania w erze zaawansowanych technologii. Rosnące zna- czenie innowacji i kompetencji pracowników podnosi znaczenie „miękkich” czynników, a w konsekwencji rolę zarządzania kapitałem intelektualnym. Ni- niejsze opracowanie poświęcone jest tego typu problemom. Zaprezentowano w nim omówienie części aktualnych wyzwań rozwojowych, stojących przed organizacjami i przedsiębiorstwami w drugiej dekadzie XXI wieku.Publikacja składa się z 36 opracowań, wśród których można wydzielić trzy wiodące bloki tematyczne: szeroko rozumiane problemy zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem innowacyjności i konkurencyjności przedsię- biorstw i organizacji, zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w go- spodarce XXI wieku oraz marketingowe aspekty rozwoju.W bloku tematycznym poświęconym problemom zarządzania zawarto między innymi takie kwestie jak: społeczne uwarunkowania rozwoju inno- wacyjności polskich przedsiębiorstw oraz uwarunkowania rozwoju w sekto- rze MSP i wzrost ich konkurencyjności poprzez innowacyjność. Treści tek- stów dotyczących zarządzania kapitałem intelektualnym skupiają się przede wszystkim na modelach jego pomiaru i oceny, zarządzaniu projektami i ta- lentami. Marketingowe aspekty rozwoju odnoszą się natomiast do euroregio- nu i marketingowego audytu produktu miasta. Prezentowane teksty dotyczą nie tylko rzeczywistości polskiej, ale również litewskiej i białoruskiej. Zwró- cono też uwagę na aspekt transgraniczności, który jest szczególnie istotny z punktu widzenia wyzwań stawianych przez Unię Europejską.Niniejsze opracowanie polecane jest wszystkim tym, którzy są zaintere- sowani poszukiwaniem sposobów na poprawę konkurencyjności przedsię- biorstw i organizacji w coraz mniej przewidywalnej i bardziej turbulentnej rzeczywistości gospodarczej. Zagadnienia poruszane w tekstach prezentują bogate wyniki badań i przykłady praktyczne, dlatego też powinny spotkać się z zainteresowaniem zarówno kadry zarządzającej jak i pracowników na- ukowych, a także doktorantów oraz studentów. Wyrażam przekonanie, że pu- blikacja wzbogaci wiedzę czytelników na temat przedstawionej problematyki oraz będzie inspiracją w poszukiwaniu efektywniejszych i skuteczniejszych sposobów zarządzania.

Anna Tomaszuk


Pełen tekst artykułu: http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-6-1.pdf

bottom of page